November 4, 2013

Karipap


Hi ! Hari ini saya nak share resepi karipap daripada ibu saya. Sedap ! Bukan sebab masakan ibu mana yang tidak sedap, tapi ia memang sedap. Karipap yang ibu saya buat memang no.1 ! Kulitnya rangup. Kalau anda gorengnya pagi, petang ia masih rangup ! Magickan ? :D
Intinya keledeknya cukup rasa, manis, masin & pedas karinya, semua bersatu.
Oh ya, ini antara kuih best seller saya. ^_^

Buat karipap dua-dua main peranan, kulit & inti. Bila dua-dua sedap. Orang tak akan lupa punya !
Selalu kalau saya terdesak beli karipap peniaga lain, kalau tidak kulitnya keras, intinya tidak sedap. Tidak tertelan dek tekak. Tekak saya memang cerewet tahap dewa. Jadi, apapun benda yang saya masak, kalau tidak menepati spesifikasi tekak saya, saya tidak akan jual.

Pengeliman dekat tepi karipap boleh guna 2 kaedah, satu tangan. Kelim dari luar ke dalam dan satu lagi guna acuan. Guna acuan yang tidak bagusnya, kadang-kadang ia terbuka bila digoreng. Itu sebabnya saya guna tangan saja. lagipun lambat kerja jadinya kalau guna acuan. Tapi itulah, terpulang dari kemahiran masing-masinglah kan ? :D

Apapun, ini resepinya, ikhlas untuk anda. :)


Resepi

Doh

1 kg tepung gandum
250 g marjerin ( saya guna brand pelangi ) cairkan
1 biji telur ( optional )
1 sudu teh garam
1 1/2 cawan air or secukupnya

Inti

1 kg keledek ( potong dadu )
1 biji bawang besar - kisar
3 biji bawang putih - kisar
4 cm halia - kisar
6 sudu makan serbuk kari
4 sudu cili kisar ( optional )
 garam & gula secukupnya
air secukupnya

Cara-caranya :

- Panaskan kuali, masukkan minyak masak, tumis bahan kisar hingga naik bau. Kemudian masukkan serbuk kari & perasa secukupnya.
- Masukkan pula, keledek potong dadu & air secukupnya. Masak hingga keledek empuk. Angkat & sejukkan.
- Sementara inti sejuk, ambil tepung gandum, masukkan ke dalam sebuah bekas yang agak besar untuk menguli.
- Masukkan sekali garam, telur & marjerin yang telah dicairkan. Disusuli dengan air masak. Uli sebati.
- Rehatkan dalam 15 minit. Kemudian bolehlah potong sebahagian kecil, gelek, isi inti & kelimkan. Guna acuan jika belum mahir kelim guna tangan.
- Goreng hingga kekuningan & sedia untuk dihidangkan.


Selamat Mencuba !


No comments:

Post a Comment